Το YouTube είναι ένα από τα δημοφιλέστερα sites ψυχαγωγίας, όπου ο καθένας μπορεί να παρακολουθήσει και να ανεβάσει βίντεο. Όμως, η ιστοσελίδα έχει και μια άλλη, άγνωστη λειτουργία. Υπάρχει μια μικρή ομάδα ατόμων η οποία αποκομίζει χρήματα από τα βίντεο που ανεβάζει στο YouTube. Νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι η εταιρεία Web Αnalytics Tubemogul κυκλοφόρησε μια μελέτη η οποία εκτιμούσε ότι οι κορυφαίοι ανεξάρτητοι παραγωγοί βίντεο στο YouTube κερδίζουν περισσότερα από 100.000 δολάρια το χρόνο μόνο από διαφημίσεις.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Rhett McLaughlin και Link Neal, δυο κωμικών γνωστών ως Rhett & Link, οι οποίοι ήθελαν να κάνουν καριέρα στην τηλεόραση. Πριν από τρία χρόνια έφτασαν κοντά, αλλά το δίκτυο CW ακύρωσε το σόου τους ύστερα από τέσσερα επεισόδια. Τότε άρχισαν να χτίζουν μια επιχείρηση με επίκεντρο τα βίντεο του YouTube. Πριν από δύο χρόνια έπεισαν μια εταιρεία παιχνιδιών που ονομάζονταν AJJ Cornhole να γίνει χορηγός ενός από τα βί-ντεό τους. Από τότε, στους χορηγούς τους υμπεριλαμβάνονται εταιρείες όπως οι Alka Seltzer, McDonald΄s, Food Network και Cadillac. Μέχρι στιγμής, το 2010 τα βίντεο των Rhett & Link έχoυν κατά μέσο όρο 119.457 επισκέψεις ανά ημέρα, σύμφωνα με την Tubemogul, ενώ χαρακτηρίζονται πρωτοπόροι στον τρόπο με τον οποίο ενσωματώνουν τις εκάστοτε μάρκες στα βίντεό τους.
Οι Rhett & Link λαμβάνουν δυο ειδών εισοδήματα από το YouTube. Εκτός από τα χρήματα από τις χορηγίες, τα οποία είναι μόνο δικά τους, λαμβάνουν και διαφημιστικά έσοδα, καθώς έχουν οριστεί επίσημοι συνεργάτες του YouTube. Οι δημιουργοί πρέπει κάνουν αίτηση για να γίνουν συνεργάτες, και μέχρι τώρα περίπου 10.000 έχουν γίνει δεκτοί. Τα μέλη παίρνουν ένα μέρος των εσόδων από την πώληση διαφημίσεων στο κανάλι τους. Οι διαφημίσεις πωλούνται από την Google, η οποία είναι ιδιοκτήτρια του YouTube.
Παράλληλα, οι δημιουργοί βίντεο βρίσκουν και άλλους τρόπους για να αυξήσουν τα έσοδά τους. Πουλάνε μπλουζάκια και κούπες στους οπαδούς τους στη σελίδα τους στο YouTube. Οι μουσικοί χρησιμοποιούν τα βίντεο για τα τραγούδια στο iTunes και εισιτήρια για ζωντανές εμφανίσεις. Οι McLaughlin και Neal πωλούν παπούτσια με την επωνυμία Rhett & Link στη σελίδα τους στο YouTube. «Από την εμπειρία μας, οι πωλήσεις εμπορευμάτων μπορεί να προσθέσουν ένα σημαντικό χρηματικό ποσό. Αλλά δεν νομίζω πως μπορεί να γίνει κάτι χωρίς άμεσες χορηγίες», λέει ο McLaughlin. «Κάναμε βίντεο με χορηγούς προτού γίνουμε συνέταιροι του YouTube. Βλέπουμε τα πρόσθετα έσοδα ως ένα δώρο».
Οι κορυφαίοι διασκεδαστές του YouTube συνήθως ζητούν μια σταθερή αμοιβή με πέντε ψηφία για τις χορηγίες τους. Οι Rhett & Link κάνουν διαφορετικές διαπραγματεύσεις κάθε φορά. «Οι κανόνες του παιχνιδιού αλλάζουν στην πορεία», λέει ο McLaughlin. «Μερικές φορές ζητάμε μια αμοιβή και γελάνε, αλλά μερικές φορές μας λένε "ναι", και αναρωτιόμαστε αν θα έπρεπε να ζητήσουμε περισσότερα χρήματα».
Νωρίτερα αυτό το έτος, ο DeStorm Power, ένας αστέρας του Youtube που τραγουδάει R&B, κέρδισε ένα διαγωνισμό βίντεο που διοργανωνόταν από τη Wonderful Pistachios, με θέμα τα φιστίκια. To βραβείο ήταν προμήθεια φιστικιών εφ΄ όρου ζωής, μια βιντεοκάμερα και 25.000 δολάρια. Αυτό όμως τον βοήθησε να ζητήσει περισσότερα χρήματα για να δημιουργήσει βίντεο για πελάτες όπως η PepsiCo και η General Electric. «Μόλις πετύχεις κάτι, δεν θέλεις να κάνεις βήματα προς τα πίσω», λέει. «Πρέπει να διατηρήσεις το επίπεδο ψηλά».
Όμως, δεν θέλουν όλα τα αστέρια του YouTube να χειρίζονται οι ίδιοι τις διαπραγματεύσεις για τις αμοιβές τους. «Ηθελα να επικεντρωθώ στη δημιουργική πλευρά» λέει ο Μιχάλης Γρηγορίου, ένας μουσικός από το Μπρούκλιν. Έχει συνεργαστεί με μια εταιρεία που ονομάζεται Next New Networks, η οποία αναπτύσσει διαδικτυακά βίντεο και η οποία έχει έδρα στη Νέα Υόρκη. Η εταιρεία διαχειρίζεται τις χορηγίες των performers, διαπραγματεύεται τα deals για τις διαφημίσεις με την Google και είναι υπεύθυνη για τις δημόσιες σχέσεις. Η Next New Networks αντιπροσωπεύει περίπου 50 καλλιτέχνες οι οποίοι συλλογικά παράγουν πάνω από 150 εκατομμύρια views κάθε μήνα. «Αυτά τα παιδιά δεν είναι διαφορετικά από τους δημιουργούς που εργάζονται στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο», λέει ο CEO Lance Podell. «Ψάχνουν για φήμη και χρήματα». Οι Rhett & Link θέλουν να αρπάξουν τις ευκαιρίες όπου και αν προκύψουν. «Θέλουμε να τα κάνουμε όλα», λέει ο McLaughlin. «Αλλά δεν θέλουμε ποτέ να παραμελήσουμε το Web».
Τα deals στο YouTube
Pepsi
O τραγουδιστής DeStorm Power ανέλαβε να δώσει ώθηση στο project «Pepsi Refresh», μια φιλανθρωπική καμπάνια social media, παίζοντας κρουστά σε κουτάκια και μπουκάλια Pepsi και τραγουδώντας για την «αναζωογόνηση του κόσμου».
O τραγουδιστής DeStorm Power ανέλαβε να δώσει ώθηση στο project «Pepsi Refresh», μια φιλανθρωπική καμπάνια social media, παίζοντας κρουστά σε κουτάκια και μπουκάλια Pepsi και τραγουδώντας για την «αναζωογόνηση του κόσμου».
Sony
Οι Gregory Brothers επενέβησαν σε μια διαφήμιση που προοριζόταν για την τηλεόραση, μετατρέποντάς τη σε ένα μουσικό κρεσέντο. Περιλαμβάνει έναν αγώνα πινγκ-πονγκ ανάμεσα στους Peyton Manning και Justin Timberlake.
Οι Gregory Brothers επενέβησαν σε μια διαφήμιση που προοριζόταν για την τηλεόραση, μετατρέποντάς τη σε ένα μουσικό κρεσέντο. Περιλαμβάνει έναν αγώνα πινγκ-πονγκ ανάμεσα στους Peyton Manning και Justin Timberlake.
Garnier Fructis
Ο Mystery Guitar Man (ο τραγουδιστής-τραγου-δοποιός Joe Penna) προώθησε το νέο τζελ της Garnier με ένα βίντεο που δείχνει την κιθάρα να βγάζει τις ακίδες από ένα βαρέλι.
Ο Mystery Guitar Man (ο τραγουδιστής-τραγου-δοποιός Joe Penna) προώθησε το νέο τζελ της Garnier με ένα βίντεο που δείχνει την κιθάρα να βγάζει τις ακίδες από ένα βαρέλι.
Butterfinger
Το κωμικό ντουέτο Smosh, δηλαδή οι Ian Hecox και Anthony Padilla, έκαναν ένα βίντεο για το SnackerZ της Butterfinger με τίτλο «ξεπούλημα!». Στο κλιπάκι αυτοσαρκάζονται για το ότι πληρώνονται για τα βίντεο.
Το κωμικό ντουέτο Smosh, δηλαδή οι Ian Hecox και Anthony Padilla, έκαναν ένα βίντεο για το SnackerZ της Butterfinger με τίτλο «ξεπούλημα!». Στο κλιπάκι αυτοσαρκάζονται για το ότι πληρώνονται για τα βίντεο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου