Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2010

Αυτοκίνητο γένους θηλυκού

Οι γυναίκες αποτελούν για τις αυτοκινητοβιομηχανίες μία εξαιρετικά σημαντική κατηγορία πελατών. Για να τις προσελκύσουν λανσάρουν κάποιες ειδικές εκδόσεις - ακόμη και σε συνδυασμό με σχεδιαστές μόδας- ή προσφέρουν συγκεκριμένα αξεσουάρ.

Ορισμένα από τα πιο αγαπημένα ανέκδοτα που ακούγονται στις αντροπαρέες αναφέρονται στις γυναίκες οδηγούς. Υποτιμητικά βεβαίως, αφού στον ανδρικό κόσμο δεν χωρούν μαζί γυναίκες και αυτοκίνητα, κάτι που- ευτυχώς- δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Ο αριθμός των γυναικών που έχουν αυτοκίνητο αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, ενώ το δίπλωμα οδήγησης θεωρείται πλέον σχεδόν αυτονόητο για όλους τους δεκαοκτάρηδες, αγόρια και κορίτσια. 



Επόμενο είναι βέβαια οι θηλυκοί εν δυνάμει πελάτες να προκαλούν το ενδιαφέρον των αυτοκινητοβιομηχανιών, πολύ περισσότερο μάλιστα καθώς οι κυρίες επηρεάζουνσε μικρό ή μεγάλο βαθμό- και τους άνδρες της οικογένειας. Σύμφωνα με έρευνα της Γερμανίδας Ντόρις Κόρτους-Σούλτες, καθηγήτριας οικονομίας στο Πανεπιστήμιο του Κρέφελντ, στο 70% έως 80% των αυτοκινήτων που πωλούνται σήμερα έχει παίξει ρόλο και η γνώμη μιας γυναίκας. Η επιρροή των κυριών δεν περιορίζεται απλώς στην επιλογή του χρώματος ή των ταπετσαριών, αλλά επεκτείνεται σε πολύ περισσότερα πράγματα, ενώ συνεχώς αυξάνεται. Στα περισσότερα νοικοκυριά πρέπει η κυρία του σπιτιού να ανάψει το πράσινο φως και να εγκρίνει το μοντέλο πριν ολοκληρωθεί η αγορά του. Σε αρκετές περιπτώσεις οι γυναίκες οδηγούν το δεύτερο αυτοκίνητο της οικογένειας, καθώς συνήθως αναλαμβάνουν τις σύντομες καθημερινές διαδρομές, αφήνοντας τους άνδρες στο τιμόνι όταν πρόκειται για μεγάλα ταξίδια. Γι΄ αυτό και έχουμε ταυτίσει τις γυναίκες με τα μικρά αυτοκίνητα, σύμφωνα όμως με την ΚόρτουςΣούλτες πολλές από αυτές θα επέλεγαν με ευχαρίστηση ένα μεγάλο μοντέλο. Γενικότερα παρατηρούνται αρκετές διαφοροποιήσεις στα κριτήρια αγοράς ενός αυτοκινήτου μεταξύ του ανδρικού και του γυναικείου πληθυσμού.

Το ερευνητικό κέντρο Center Αutomotive Research του Γκελζενκίρχεν αναφέρει ότι οι άνδρες ενδιαφέρονται περισσότερο για τα τεχνικά μέρη ενός αυτοκινήτου, αντίθετα οι γυναίκες ψάχνουν για στυλάτα, όχι όμως εξεζητημένα αμαξώματα και βάζουν πολύ ψηλά στη λίστα αξιολόγησης τη χρηστικότητα, την καλή ορατότητα, τις εύκολες ρυθμίσεις καθισμάτων, καθρεφτών, ζωνών ασφαλείας και πεντάλ, την οικονομική κατανάλωση, τα συστήματα ασφαλείας και βέβαια τους άνετους χώρους. Μύθος είναι ότι οι γυναίκες λατρεύουν τα μεγάλα καθρεφτάκια συνοδηγού και τα αυτόματα συστήματα παρκαρίσματος, ενώ και οι ίδιες απεχθάνονται την ιδέα ενός «γυναικείου» αυτοκινήτου. Ο τρόπος που προσεγγίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τις υποψήφιες αγοράστριες διαφέρει ανάλογα με τη φιλοσοφία κάθε εταιρείας. Για παράδειγμα, οι ιταλικές και οι γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες επιλέγουν συχνά τη λύση ειδικών εκδόσεων με ντιζαϊνάτα στοιχεία και μάλιστα σε συνεργασία με σχεδιαστές και περιοδικά μόδας. 

Ενα τέτοιο μοντέλο είναι η Lancia Υpsilon Εlle, η οποία έχει διαμορφωθεί από το γνωστό γαλλικό περιοδικό και προβάλλει τον λαϊφστάιλ χαρακτήρα τού ιταλικού μίνι. Λανσάρεται σε εντυπωσιακό μεταλλικό ροζ χρώμα ή με διχρωμία λευκού ματ και μαύρου, οι μεσαίες κολόνες έχουν μεταξοτυπίες εμπνευσμένες από τα εξώφυλλα του «Εlle», ενώ προβλέπονται δίχρωμες ζάντες αλουμινίου και διακοσμητικές λωρίδες χρωμίου με τη φράση στα γαλλικά «Δεν θα ήξερα πώς να ζήσω χωρίς την Εlle». Στο εσωτερικό υπάρχουν, μεταξύ άλλων, εντυπωσιακές ταπετσαρίες σε δύο αποχρώσεις βαθύ ροζ/μοβ ή μαύρο και το λογότυπο Εlle ανάγλυφο πάνω στα καθίσματα. Η Υpsilon Εlle συνδυάζεται αποκλειστικά με τον κινητήρα των 95 ίππων και οι τιμές της ξεκινούν από 15.750 ευρώ.

Μία παρόμοια ειδική έκδοση παρουσίασε και η Renault στο Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Παρίσι. Πρόκειται για το Τwingo Μiss Sixty, το πρώτο «γυναικείο Τwingo» όπως το διαφημίζει η ίδια η γαλλική εταιρεία και ταυτόχρονα προϊόν συνεργασίας με τον διεθνή οίκο μόδας Sixty. Και εδώ υπάρχει συνδυασμός με ροζ και μαύρες αποχρώσεις εσωτερικά και εξωτερικά, ενώ αξίζει να αναφέρουμε τα ροζ στεφάνια του ταχύμετρου και του στροφόμετρου, τις ίδιου χρώματος ραφές του δερμάτινου τιμονιού και τα γυαλισμένα μαύρα καλύμματα των εξωτερικών καθρεφτών. Το Τwingo Μiss Sixty θα λανσαριστεί τον Νοέμβριο, είναι όμως άγνωστο αν και πότε θα το δούμε και στη χώρα μας.

Γυναίκες σύμβουλοι
Οι εταιρείες αυτοκινήτων δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των γυναικών πελατών τους και να ανταποκριθούν σε αυτές. Διόλου περίεργο, αφού τα σημαντικότερα πόστα καταλαμβάνουν άνδρες και σπανίζουν τα υψηλόβαθμα στελέχη γένους θηλυκού, τα οποία θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε αυτόν τον τομέα. Ενας τρόπος άντλησης πληροφοριών είναι η συστηματική συνεργασία με γυναίκες, ώστε να μάθουν τις απόψεις τους όταν ένα νέο μοντέλο βρίσκεται σε φάση εξέλιξης. Για παράδειγμα, η Οpel συμβουλεύεται από το 2005 μία ομάδα δέκα γυναικών και είναι πολύ ικανοποιημένη από τα αποτελέσματα της συνεργασίας, η οποία έχει αποδειχθεί πολύτιμη στην εξέλιξη μοντέλων, όπως το Corsa, το Μeriva και το Αgila, όπου σχεδόν ένας στους δύο αγοραστές είναι γένους θηλυκού. Στις συγκεκριμένες κυρίες χρωστάμε επίσης τις επενδύσεις από μαύρη λάκα, που λανσαρίστηκαν στο τελευταίο Corsa, αλλά και το θερμαινόμενο τιμόνι του ίδιου μοντέλου για να ζεσταίνουν οι γυναίκες οδηγοί τα δάχτυλά τους τις κρύες ημέρες του χειμώνα.

Στα αξεσουάρ που εκτιμούν οι κυρίες περιλαμβάνεται επίσης ο δεύτερος εσωτερικός καθρέφτης στο Citroen C4 Grand Ρicasso, για τον έλεγχο των παιδιών στα πίσω καθίσματα. Γενικότερα η Citroen προσεγγίζει το ωραίο φύλο με πρωτότυπες ιδέες, όπως η αρωματοθήκη με κάψουλες αλλαγής στο Citroen C4 και οι ντιζαϊνάτες οροφές με διάφορα σχέδια στο DS3.

Γερμανοί, Ιάπωνες και Κορεάτες δεν ασχολούνται διεξοδικότερα με τις ανάγκες των γυναικών, θεωρώντας ότι η αξιολόγηση ενός αυτοκινήτου δεν διαφέρει από το φύλο του κριτή. Ως ένα- δειλόβήμα μπορούμε να σημειώσουμε το βαζάκι, που ανήκε στον βασικό εξοπλισμό του VW Νew Βeetle, ασχέτως αν παρέπεμπε κυρίως στη δεκαετία του ΄60 και στα παιδιά των λουλουδιών.

Προβληματική είναι η προσέγγιση των γυναικών πελατών όταν επισκέπτονται ένα συνεργείο ή μία έκθεση αυτοκινήτων. Οι μηχανικοί και οι πωλητές αναλώνονται σε τεχνικούς όρους και δεν είναι σε θέση να εξηγήσουν στην πελάτισσα με κατανοητό τρόπο τη βλάβη ή τις προδιαγραφές ενός νέου μοντέλου, ενώ υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου παρατηρείται μία υφέρπουσα αλαζονεία από πλευράς τους. Εδώ υπάρχει τεράστιο κενό, το οποίο θα μπορούσε να καλυφθεί με ειδική εκπαίδευση του προσωπικού και περισσότερες γυναίκες πωλήτριες και μηχανικούς.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου