Πούλησε τη Chevrolet Camaro του, έδωσε $1.600 για εξοπλισμό εστιατορίου, τα «έριξε» σε μια μικρή αποθήκη στο Κεντάκι κι άρχισε να ψήνει. Όχι πριν από πολλά - πολλά χρόνια, μη φανταστείτε... Δεν έχουν ακόμα κλείσει τέσσερις δεκαετίες από τότε.
Ψήσε - ψήσε η αποθήκη έγινε μαγαζί και το ένα έφερε το άλλο και σήμερα μετρά 3.550 εστιατόρια σε 30 χώρες! Παραμύθι; Πείτε το κι έτσι! Θα μπορούσε να είχε γραφτεί και ως τέτοιο, με πρωταγωνιστή τον Mr Papa Johns, John Schnatter! Τον ιδρυτή της Papa John’s Pizza.
Γνωρίζοντας τον John Schnatter και με τις πρώτες κουβέντες μαζί του, εύκολα μπορείς να αντιληφθείς ότι έχεις ενώπιόν σου έναν απαιτητικό επιχειρηματία, ενεργητικότατο και φανατικό διεκδικητή του άριστου. Άλλωστε, το είχε πει από την αρχή: «Καλύτερα υλικά, καλύτερη πίτσα». Και το εφάρμοσε. Και συνεχίζει να επενδύει σε αυτό 37 χρόνια μετά, κάθε μέρα, σε κάθε ένα από τα 3.550 εστιατόρια της Papa John’s ανά τον κόσμο.
Ο ίδιος απολαμβάνει το μενού της επιτυχίας του κυρίως με δυνατές γεύσεις από Papa Crunch Thin Curst, κατά προτίμηση, είτε στο οικογενειακό τραπέζι είτε σε γεύματα εργασίας, κατά τα οποία υποψήφιοι και υφιστάμενοι συνεργάτες του ανά την υφήλιο μυούνται σ’ αυτό που ο ίδιος αποκαλεί: «The Papa John’s way».
Ποιο ήταν το κενό που προσπαθήσατε να γεμίσετε στον κλάδο της σίτισης, όταν αποφασίσατε τη δημιουργία της Papa John’s Pizza;
Γύρω στο 1982 έμαθα πώς να φτιάχνω πίτσες, ενώ ήμουν ακόμα μαθητής και δούλευα στο Rocky’s Sub Pub. Όταν έγινα 21 θέλησα να φτιάξω ακόμα πιο γευστικές πίτσες, που θα συνδύαζαν λογική τιμή, άριστη ποιότητα και μεγάλη ποικιλία. Ήξερα πολύ καλά, πως αρκετοί άνθρωποι ήταν σε θέση να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα σε μια μέτρια και σε μια πολύ καλή πίτσα. Έτσι έγινε η αρχή πριν από 37 χρόνια.
Η διαχείριση εστιατορίων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Τι ιδιαιτερότητες και δυσκολίες είχατε να αντιμετωπίσετε στα πρώτα σας βήματα;
Νόμιζα ότι όσο περνούσε ο καιρός τόσο πιο εύκολα θα γίνονταν τα πράγματα. Συνειδητοποίησα, ωστόσο, ότι δυσκόλευαν και γίνονταν όλο και πιο περίπλοκα. Τότε ταρακουνήθηκα αρκετά.
Το δεύτερο που με απασχόλησε ήταν το θέμα των υπαλλήλων. Πόσους καλούς υπαλλήλους πρέπει να διαθέτεις, ώστε να υπάρχει μια πιθανότητα να τα καταφέρεις; Πάντα είχαμε πολλούς ταλαντούχους υπαλλήλους, οι οποίοι είναι απαραίτητοι, για να πετύχει μια επιχείρηση. Το σημαντικό είναι να τους κρατήσεις και να νιώθουν ότι ανελίσσονται. Κάποιοι αναζητούν νέες εμπειρίες και μερικές φορές φεύγουν. Ωστόσο, οι περισσότεροι βρήκαν τη θέση τους στο «όχημα» της εταιρείας μας, εξελίσσονται συνεχώς, έχουν όραμα και πάθος γι’ αυτό που κάνουν.
Φαίνεται πως μεταδίδεται το πάθος σας και στους άλλους.
Προσπαθώ να ενθαρρύνω και να δίνω κίνητρα στους υπαλλήλους μου. Στην Papa John’s έχουμε απίστευτο πάθος για ποιότητα, το οποίο διακατέχει και τους διευθυντές των franchises σε όλες τις χώρες. Έχουν πάθος και ενθουσιασμό για τη δουλεία τους και την τελειότητα. Δεν ξέρω από πού προέρχεται, αλλά είναι πραγματικά καταπληκτικό.
Πώς επιλέγετε τους συνεργάτες σας, προτού ανοίξετε ένα franchise;
Το σημαντικότερο είναι να βρούμε το σωστό συνεργάτη. Αν, για παράδειγμα, στην Κύπρο δεν διεύθυνε την επιχείρηση το σωστό άτομο, πολύ πιθανό τα αποτελέσματα να μην ήταν τόσο εντυπωσιακά.
Ο συνεργάτης πρέπει να διαθέτει το απαραίτητο κεφάλαιο και να γνωρίζει καλά την κουλτούρα της χώρας και το τι ζητάει ο κόσμος. Κάθε χώρα έχει τις ιδιαιτερότητές της και ο κόσμος τις προτιμήσεις του.
Πώς αποφασίσατε να επεκταθείτε στην Κύπρο, δεδομένου ότι η αγορά εδώ είναι αρκετά διαφορετική;
Ξέραμε ότι για να γνωρίσουμε διεθνή επιτυχία ήταν απαραίτητο να πετύχουμε σε αυτή την περιοχή. Έτσι, η απόφαση να επεκταθούμε στην Κύπρο ήταν κάτι εντελώς φυσιολογικό. Τώρα έρχομαι στην Κύπρο για να δω τι κάνει ο συνεργάτης μας εδώ και έχει τόσο εντυπωσιακά αποτελέσματα! Είμαστε πολύ χαρούμενοι και περήφανοι που η Papa John’s αγαπήθηκε τόσο πολύ από τον κόσμο.
Το σίγουρο είναι ότι είτε βρισκόμαστε στην Ιντιάνα είτε στο Κουβέιτ είτε στην Κύπρο, τα εστιατόριά μας πρέπει να δουλεύουν με τη μέθοδο της Papa John’s, αλλιώς δεν θα πετύχουν. The Papa John’s way σημαίνει ποιότητα, άψογη συμπεριφορά στους πελάτες και διασφάλιση ότι τα οικονομικά της εταιρείας λειτουργούν σωστά.
Σε τι διαφέρει η κυπριακή αγορά από αυτή των ΗΠΑ και άλλων ευρωπαϊκών αγορών;
Δεν έχω μείνει καθόλου στη χώρα και δεν γνωρίζω τι ζητάει ο κόσμος. Διαπιστώνω, όμως, ότι η Κύπρος είναι μια χώρα με πολλές υπηρεσίες, αρκετά υψηλό εισόδημα και ο κόσμος λατρεύει τις πίτσες. Τρώει συχνά πολλές και μεγάλες πίτσες.
Αυτή είναι μια ομοιότητα με τις ΗΠΑ και παράλληλα μια διαφορά της Κύπρου από άλλες αγορές στην Ανατολή.
Στην Κίνα, για παράδειγμα, τρώνε πολλές και μικρές πίτσες. Είναι γεγονός ότι έχουμε μεγάλη επιτυχία και στο Κουβέιτ, στο Ντουμπάι, στο Μπαχρέιν, όχι όμως, όση έχουμε στην Κύπρο.
Προσαρμόζεται τις συνταγές σας, ανάλογα με τη χώρα στην οποία βρίσκεται το εστιατόριο;
Είναι γεγονός ότι κάθε αγορά επιθυμεί διαφορετικά πράγματα. Στη Βρετανία προτιμούν τις πατάτες wedges, ενώ στην Κορέα τις πατάτες τύπου shrimps. Στο κάθε franchise αφήνουμε να διαμορφώνουν τη γραμμή παραγωγής ανάλογα με τις προτιμήσεις του κόσμου.
Η πίτσα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Κύπρο είναι η Greek Treasure, που περιλαμβάνει πολλά παραδοσιακά υλικά του τόπου. Είμαστε, ωστόσο, πολύ αυστηροί με τα βασικά υλικά - ζύμη, σάλτσα, τυρί - που προέρχονται πάντα από το εργοστάσιό μας στην Καλιφόρνια.
Εκεί κρύβεται και το μυστικό σας;
Μπορείς να το πεις κι έτσι! Το σίγουρο είναι ότι η έλλειψη συνοχής μπορεί να οδηγήσει τον κόσμο σε δυσπιστία. Δοκίμασα μια πίτσα σε ένα από τα εστιατόρια στη Λευκωσία και ήταν το ίδιο νόστιμη μ’ εκείνη που φτιάχνουμε στο Κεντάκι. Αυτό είναι το ζητούμενο.
Μελετώντας το αναπτυξιακό σας πρόγραμμα για το 2010, διαπιστώνουμε αρκετές διευκολύνσεις για όσους επιθυμούν να αποκτήσουν ένα franchise. Μιλήστε μας γι’ αυτό.
Θεωρώ ότι οι franchisees είναι συνεργάτες μας και ποτέ δεν κατάλαβα γιατί πρέπει να πληρώνουν ένα αρχικό ποσό για την απόκτηση του franchise (development fee). Είναι συνεργάτες μας και δεν πρέπει να τους δυσκολεύουμε. Αν τους βοηθήσουμε και πάνε καλά, τότε θα είναι προς όφελος όλων μας. Στην ουσία είναι μια επένδυση. Όσα περισσότερα καταστήματα ανοίξουμε τόσο μεγαλύτερο κέρδος θα έχουμε. Κατ’ επέκταση, οι ευνοϊκοί όροι για να συνεργαστούν μαζί μας εκφράζουν πνεύμα καλής συνεργασίας και αυτό είναι που χρειάζεται, ειδικά τώρα, σε μια δύσκολη για όλους οικονομική περίοδο.
Πιστεύετε στην τύχη ή στο σωστό προγραμματισμό; Τι θα συμβουλεύατε κάποιο που ετοιμάζεται να στήσει τη δική του επιχείρηση;
Νομίζω και τα δύο είναι απαραίτητα. Πρέπει να σου δοθούν κάποιες ευκαιρίες και εσύ πρέπει να τις αρπάξεις. Κάποια πράγματα είναι θέμα τύχης, όμως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρέπει κανείς να εργαστεί σκληρά. Όσο πιο σκληρά εργάζεσαι τόσο πιο τυχερός θα είσαι. Στην ουσία πρέπει να είναι κανείς στο σωστό μέρος την κατάλληλη στιγμή.
Αυτό που κατορθώσαμε δύσκολα μπορεί να επαναληφθεί. Ξεκίνησα από μια παλιά αποθήκη και δούλευα για 600 δολάρια. Σήμερα η Papa John’s είναι μια εταιρεία αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων!
Το πιο σημαντικό είναι να αγαπάει κανείς αυτό που πάει να κάνει. Αν έχει πάθος και το αγαπάει, τότε θα πετύχει!
THE PAPA JOHN’S WAY
Διαθέτει 3.550 εστιατόρια σε 30 χώρες.
Διαθέτει 3.550 εστιατόρια σε 30 χώρες.
Λειτουργεί 2.800 εστιατόρια στις ΗΠΑ - εκ των οποίων τα 2.200 με franchise - και άλλα 750 παγκοσμίως με το ίδιο σύστημα ανάπτυξης.
Στοχεύει να αυξήσει τα εστιατόριά της σε 4.000 και ακολούθως σε 5.000 σε όλο τον κόσμο.
Επιδιώκει να καταστεί η νούμερο ένα πίτσα παγκοσμίως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου