Πέμπτη 29 Ιουλίου 2010

Καύσωνας στις e-απάτες

Ανεβαίνει το θερμόμετρο στο μέτωπο της e-απάτης στις τραπεζικές συναλλαγές, καθώς οι σπείρες επιτήδειων βρίσκουν ολοένα και πιο έξυπνους τρόπους προκειμένου να αποσπάσουν χρήματα από ανυποψίαστους πελάτες των ΑΤΜ και του e-banking.

Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς πολλές συναλλαγές γίνονται σε τουριστικούς προορισμούς όπου τα ΑΤΜ των τραπεζών είναι ουσιαστικά αφύλακτα, τα κρούσματα απάτης πολλαπλασιάζονται και οι τραπεζίτες χτυπούν καμπανάκι στους ανυποψίαστους πελάτες τους. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι σε ετήσια βάση η λεία της e-απάτης ξεπερνά τα 5 εκ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, τα παραπλανητικά e-mail που δέχονται οι πελάτες του e-banking των τραπεζών βελτιώνονται συνεχώς, καθώς είναι πλέον γραμμένα σε σωστά ελληνικά και μπορούν να πείσουν ότι πρόκειται για επίσημη αλληλογραφία από την εκάστοτε τράπεζα. Μάλιστα, όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη, πλέον στις σπείρες συμμετέχουν πλέον και εξειδικευμένοι γνώστες πληροφορικής, οι οποίοι απολύθηκαν από εταιρείες ηλεκτρονικής ασφάλειας και πλέον αξιοποιούν τις γνώσεις τους προκειμένου να υποκλέψουν πληροφορίες.

Ειδικά στην Ελλάδα, λόγω της έντονης κίνησης σε καλοκαιρινούς προορισμούς, όπου πολλά ΑΤΜ βρίσκονται έξω από τα καταστήματα των τραπεζών, η δουλειά των επιτήδειων γίνεται πολύ πιο εύκολη. Ανάμεσα στα τρικ που χρησιμοποιούν είναι η λεγόμενη «μέθοδος του 20ευρου».

Το τρικ με τα 20 ευρώ
Το συγκεκριμένο τρικ λειτουργεί ως εξής: Οταν ο πελάτης της τράπεζας επιχειρεί να κάνει ανάληψη από το ΑΤΜ, τα μέλη της σπείρας περιμένουν στην ουρά και επιδιώκουν να δουν τον μυστικό αριθμό (pin) που χρησιμοποιεί. Αν το καταφέρουν, ρίχνουν ένα 20ευρο κάτω και λένε στον πελάτη «συγγνώμη, σας έπεσαν 20 ευρώ». Μόλις αυτός σκύψει για να πάρει τα χρήματα, ο απατεώνας αντικαθιστά την κάρτα του με μία άλλη, πλαστή. Ετσι, οι επιτήδειοι παίρνουν την κάρτα και παράλληλα γνωρίζουν το ΡΙΝ, κάνοντας έτσι αναλήψεις χωρίς πρόβλημα. Και αυτό, ενώ ο πελάτης της τράπεζας νομίζει ότι έχει τη σωστή κάρτα στην κατοχή του, με αποτέλεσμα να μην ενημερώνει την τράπεζα προκειμένου να ακυρωθεί.

Βομβαρδισμός με e-mail
Εκτός από τη «φυσική» απάτη στα ΑΤΜ, πολλαπλασιάζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες οι απατεώνες στέλνουν παραραπλανητικά e-mail, ζητώντας από τους πελάτες των τραπεζών να πληκτρολογήσουν τον αριθμό του λογαριασμού τους και τον μυστικό κωδικό, προκειμένου να μην μπλοκαριστεί η κάρτα τους.

Στη συνέχεια, το μήνυμα οδηγεί τον πελάτη σε ειδικές, ψεύτικες ιστοσελίδες, καρμπόν με τις πραγματικές των τραπεζών, μέσω των οποίων υποκλέπτουν τα στοιχεία των ανυποψίαστων θυμάτων. Μάλιστα, σε σχέση με το παρελθόν, έχουν βελτιώσει κατακόρυφα την ποιότητα των μηνυμάτων, τα οποία πλέον είναι γραμμένα σε σωστά και ορθογραφημένα ελληνικά, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο αληθοφανή.

Τα αντίμετρα των τραπεζών
Από την πλευρά τους πάντως οι τράπεζες δεν μένουν με σταυρωμένα τα χέρια, καθώς ούτως ή άλλως πληρώνουν και το μεγαλύτερο μερίδιο από τη λεία των επιτηδείων. Πλέον οι περισσότερες ελληνικές τράπεζες διαθέτουν σύστημα ηλεκτρονικού κλειδάριθμου, το οποίο είναι απαραίτητο για να ολοκληρωθούν οι συναλλαγές. Δηλαδή, προμηθεύουν τους πελάτες τους με ένα ειδικό μηχάνημα, το οποίο δημιουργεί ψηφιακούς κωδικούς, τους οποίους και πληκτρολογούν όταν θέλουν να κάνουν συναλλαγές μέσω του Ιnternet. Ετσι, ακόμα και αν τα στοιχεία του λογαριασμού πέσουν στα χέρια των απατεώνων, δεν είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν συναλλαγές, μιας και δεν γνωρίζουν τον κωδικό ασφαλείας.

Αντίστοιχα, έχουν στήσει ειδικούς μηχανισμούς παρακολούθησης ύποπτων συναλλαγών μέσω ΑΤΜ. Ετσι, αν για παράδειγμα ένας πελάτης φανεί ότι πραγματοποιεί ανάληψη χρημάτων στην Αθήνα και αμέσως μετά στη Θεσσαλονίκη, η τράπεζα αυτόματα μπλοκάρει την κάρτα και επικοινωνεί μαζί του, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το ύψος της απάτης.
ΣΤΙΣ ΣΠΕΙΡΕΣσυμμετέχουν πλέον και εξειδικευμένοι γνώστες πληροφορικής που απολύθηκαν από εταιρείες ηλεκτρονικής ασφάλειας 



tanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου