Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

100% ανίκανος, τέσσερις επαγγελματικές άδειες

Το πρόβλημα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια και αφορά την κατοχή επαγγελματικών αδειών από άτομα που λαμβάνουν συντάξεις ανικανότητας εξακολουθεί να υφίσταται. 

Τα όσα αναφέρει στην έκθεσή της η Γενική Ελέγκτρια είναι ενδεικτικά αφού άτομα που κατείχαν επαγγελματική άδεια οδήγησης (ταξί, λεωφορείου, φορτηγού), διαπιστώθηκε ότι 533 από τους 7.040 λήπτες σύνταξης ανικανότητας (ποσοστό 7,6%) κατείχαν 1.066 επαγγελματικές άδειες οδήγησης.  


Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι υπήρχαν περιπτώσεις συνταξιούχων με ποσοστό ανικανότητας 100% που κατείχαν και τις τέσσερεις κατηγορίες επαγγελματικής άδειας οδήγησης. 

Όπως αναφέρεται στην έκθεση της Ελέγκτριας, αρχικά το θέμα τέθηκε προφορικά στον Διευθυντή των ΥΚΑ και στον Διευθυντή του ΤΟΜ, οι οποίοι, σε συνάντηση που είχαν με λειτουργούς της Υπηρεσίας μας για συζήτηση των ευρημάτων μας, ανέφεραν ότι είναι «δέσμιοι» της υφιστάμενης νομοθεσίας και των σχετικών Κανονισμών, οι διατάξεις των οποίων δεν είναι επαρκείς για αποτροπή των πιο πάνω φαινομένων. 

Συγκεκριμένα, ο Διευθυντής των ΥΚΑ ανέφερε ότι εφόσον ο ασφαλισμένος πληροί τις προϋποθέσεις που τίθενται στον περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νόμο και αποδείξει, μετά από εξέτασή του από  ιατροσυμβούλιο, ότι είναι ανίκανος για εργασία, τότε του καταβάλλεται σύνταξη ανικανότητας. 

Ο δε Διευθυντής του ΤΟΜ ανέφερε ότι, αν μαζί με την αίτησή του ο αιτητής προσκομίσει όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά και στοιχεία που αναφέρονται στον περί της Επαγγελματικής Άδειας Οδηγού Νόμο και στους σχετικούς Κανονισμούς, στα οποία περιλαμβάνεται και ιατρικό πιστοποιητικό φυσικής ικανότητας, τότε η Αρχή Αδειών δεν μπορεί να αρνηθεί να χορηγήσει ή να ανανεώσει την επαγγελματική άδεια οδήγησης. 

«Είναι φανερό όμως ότι δεν είναι δυνατό να ισχύουν και τα δύο ταυτόχρονα»σημείωνει από την πλευρά της η Γενική Ελέγκτρια.  Στην περίπτωση που η απόφαση του ιατροσυμβουλίου των ΥΚΑ είναι ορθή, τότε προφανώς δεν μπορεί να είναι επίσης ορθό το ιατρικό πιστοποιητικό φυσικής ικανότητας που  επισυνάπτεται, μεταξύ άλλων, στην αίτηση για χορήγηση/ανανέωση επαγγελματικής άδειας οδήγησης που υποβάλλεται στην Αρχή Αδειών, οπότε σε τέτοια περίπτωση ο κάτοχος της χορηγούμενης επαγγελματικής άδειας οδήγησης αποτελεί κίνδυνο για την οδική ασφάλεια, σημειώνει. 

«Στην αντίθετη περίπτωση που το ιατρικό πιστοποιητικό φυσικής ικανότητας που υποβάλλεται για σκοπούς εξασφάλισης επαγγελματικής άδειας οδήγησης είναι ορθό, τότε προφανώς η απόφαση του ιατροσυμβουλίου των ΥΚΑ δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και, με βάση την απόφαση, καθίσταται δικαιούχος για σύνταξη ανικανότητας πρόσωπο/ασφαλισμένος χωρίς στην πραγματικότητα να είναι δικαιούχος, με αποτέλεσμα να διενεργείται πληρωμή στη βάση εσφαλμένων  στοιχείων»εξηγεί η Χρυστάλλα Γιωρκάτζη. 

Σημειώνεται ότι ο κατάλογος των ασθενειών, βάσει του οποίου δεν είναι δυνατή η χορήγηση/ανανέωση επαγγελματικής άδειας οδήγησης, είναι παρόμοιος με αυτόν, βάσει του οποίου το ιατροσυμβούλιο αποφασίζει ως προς την ανικανότητα για εργασία, καθιστώντας το συγκεκριμένο άτομο δικαιούχο σύνταξης ανικανότητας. 

Το πρόβλημα εκτιμάται ότι πιθανόν να είναι ευρύτερο, καθότι δεν φαίνεται να περιορίζεται μόνο στους κατόχους επαγγελματικής άδειας οδήγησης αλλά επεκτείνεται και στους κατόχους κανονικής άδειας οδηγού.  «Με κάθε επιφύλαξη, εφόσον δεν είχε διενεργηθεί έλεγχος για το συγκεκριμένο θέμα, διατυπώθηκε ο φόβος να υπάρχουν και άτομα που εγκρίνονται για σύνταξη ανικανότητας λόγω οφθαλμολογικών, καρδιολογικών και ψυχιατρικών προβλημάτων υγείας, τα οποία συνεχίζουν να κατέχουν κανονική άδεια οδηγού, αποτελώντας κίνδυνο για την οδική ασφάλεια», σημειώνει η Ελεγκτική Υπηρεσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου