Τρίτη 10 Αυγούστου 2010

Ψωμί είναι, δεν είναι χρυσάφι...

Υπερβολές θεωρεί ο Λάκης Σαββίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Αρτοποιών, την αναστάτωση που προκλήθηκε μετά την απόφαση της Επιτροπής Σιτηρών να αυξήσει τις τιμές στο κριθάρι και το σιτάρι, γεγονός που θα οδηγήσει σε νέο κύμα ανατιμήσεων στο ψωμί, τα αρτοσκευάσματα, τα ζυμαρικά και τα βασικά τρόφιμα διεθνώς. Ο κ. Σαββίδης είπε ότι ακόμα δεν γνωρίζει πότε θα αυξηθούν οι τιμές στο ψωμί καθώς υπάρχει τόσος ανταγωνισμός, που δεν επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών. 

Ωστόσο, ο κ. Σαββίδης δήλωσε ότι οι αρτοποιητικές βιομηχανίες «αιμορραγούν» οικονομικά λόγω των αυξανόμενων εξόδων τόσο στον ηλεκτρισμό όσο και στην πληρωμή του προσωπικού, γεγονός το οποίο δικαιολογεί την «ανώδυνη» για τους καταναλωτές, όπως τη χαρακτηρίζει, αύξηση τιμών. Όπως εξηγεί, το κατά κεφαλήν ετήσιο έξοδο για το ψωμί και τα αρτοποιητικά προϊόντα είναι 128 ευρώ ενώ ακόμα και αν αυξηθεί το ψωμί κατά 10%, θα φτάσει μόλις τα 12 ευρώ. 

«Για το λογαριασμό στον ηλεκτρισμό κάθε άτομο πληρώνει 800 ευρώ. Κάθε μήνα αυξάνεται ραγδαία η φορολογία στον ηλεκτρισμό και κανένας δεν παραπονιέται γιατί είναι κρατική υπηρεσία. Μια οικογένεια τεσσάρων ατόμων πληρώνει στο ψωμί 530 ευρώ το χρόνο, ενώ στον ηλεκτρισμό 4.000 ευρώ», επισήμανε ο κ. Σαββίδης, κάνοντας έναν παραλληλισμό ανάμεσα στην αύξηση τιμών στον ηλεκτρισμό και το ψωμί. «Κακώς γίνεται αυτός ο ντόρος. Πρέπει να δούμε τα πράγματα από τη σωστή τους διάσταση», κατέληξε. Παράλληλα, ο κ. Μιτσίδης, εκπρόσωπος του Συνδέσμου Αλευροβιομηχάνων, είπε στη «Σ» ότι αναμένεται η αύξηση τιμών στο αλεύρι τις επόμενες εβδομάδες. 


Υπόνοιες για αισχροκέρδεια
Στον αντίποδα, ο Πανίκος Χάμπας, Γενικός Γραμματέας της ΕΚΑ, δήλωσε στη «Σ» ότι η Επιτροπή Σιτηρών έπρεπε να εξηγήσει αν όντως υπάρχουν αποθέματα ή όχι, τα οποία θα εμπόδιζαν την εισαγωγή κριθαριού από το εξωτερικό και συνεπώς την αύξηση των τιμών. «Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα που πλανάται. Αντί να μας πουν επίσημα, μας παραπέμπουν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αν όντως δεν υπάρχουν αποθέματα, τότε έπρεπε να είχε γίνει καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων», τόνισε. 

«Άλλωστε οι άλλοι έμποροι έχουν σαν σημείο σύγκρισης την Επιτροπή Σιτηρών και με την αύξηση αυτή ανεβάζουν τις τιμές και οι έμποροι. Δημιουργούνται υπόνοιες για αισχροκέρδεια εις βάρος των παραγωγών και γίνεται ντόμινο στην αύξηση των τιμών», πρόσθεσε ο κ. Χάμπας. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Νεκτάριος Κάρυος, Γενικός Γραμματέας του Παναγροτικού Συνδέσμου, διατύπωσε τον προβληματισμό του σχετικά με την άρνηση της Επιτροπής Σιτηρών να μικλήσει με αριθμούς σχετικά με τα αποθέματα κριθαριού. «Δεν ξέρουμε τι κρύβεται πίσω από αυτήν την άρνηση. Πιθανόν να έχουν κάποια χρέη και θέλουν να τα αποσβέσουν ή να επιδιώκουν κέρδη. Πρέπει να απαντήσουν», σημείωσε ο κ. Κάρυος.


Να ανακληθεί η αύξηση τιμών
Ο Μιχάλης Λύτρας, γενικός γραμματέας της ΠΕΚ, μιλώντας στη «Σ», είπε ότι η αύξηση στις τιμές του κριθαριού επηρεάζει τα συμφέροντα του κτηνοτρόφου, ένα επάγγελμα που έχει βεβαρημένο κόστος και χαμηλά εισοδήματα. «Σαν Κύπρος εισάγουμε περίπου τα ? της κατανάλωσης του κριθαριού. Η παραγωγή μας δεν καλύπτει το 25%. Κάθε χρόνο είμαστε εξαρτημένοι από το εξωτερικό. Πρέπει να ανακληθεί η αύξηση τιμών. Ακόμα και να ζημιώσει η Επιτροπή Σιτηρών, ένα ποσό θα μπορεί να το καλύψει αργότερα γιατί στην πορεία θα μειωθούν τα κόστη», είπε ο κ. Λύτρας, τονίζοντας ότι ήταν αχρείαστη η αναστάτωση. 

«Η αναστάτωση αφαιρεί από το εισόδημα του ζωοτρόφου, μετακινείται σε κάποια προϊόντα το κόστος, αλλά, αφορμής δοθείσης, αυξάνουν τις τιμές και όταν μειωθεί το κόστος του προϊόντος δεν θα τις μειώσουν. Αυξάνεται η τιμή σε βασικά προϊόντα και αυξάνεται ο τιμάριθμος που στοιχίζει και στο κράτος. Η Επιτροπή Σιτηρών έπρεπε να διαφυλάξει ποσοτικά την προμήθεια σιτηρών στον τόπο και έπρεπε να το σκεφτεί δυο φορές γι' αυτήν την αύξηση», κατέληξε ο κ. Λύτρας. 


«Δεν υπάρχουν αποθέματα»
Θυμίζουμε ότι ο Τάκης Κανάρης, Γενικός Διευθυντής της Επιτροπής Σιτηρών, σε δηλώσεις του στη «Σ», διαβεβαίωσε ότι υπήρχαν ελάχιστα αποθέματα στους αποθηκευτικούς χώρους της Επιτροπής. «Στην τιμολόγηση στα σιτηρά λάβαμε υπόψη τα αποθέματα που είχαμε, τα οποία ήταν πολύ λίγα. Αν δεν τα λαμβάναμε υπόψη, η τιμή θα ήταν πιο ψηλή απ' ό,τι ανακοινώθηκε», επισήμανε. Ο κ. Κανάρης σημείωσε, επίσης, ότι «δυστυχώς, εμείς είμαστε αποδέκτες τιμών και αγοράζουμε από τις διεθνείς αγορές το κριθάρι, συνεπώς είναι αναπόφευτκο να ανέβουν οι τιμές και στην Κύπρο».


sigmalive.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου